جدیدترین نمونه های پروپوزال آماده کارشناسی ارشد جغرافیا

دانلود پروپوزال آماده ارشد جغرافیا

موضوع پروپوزال ارشد جغرافیا بررسي تطبيقي روابط هخامنشيان با يونان و مصر: مشابهت ها و تفاوت ها

حاوی  فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف تاريخ ايران باستان

قسمت هایی از این پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

مطالعه تطبيقي روابط هخامنشيان با کشورهاي خارجي همواره از موضوعات مهم و جالب بوده است. در اين بين روابط هخامنشيان با کشورهاي مصر و يونان به دليل جايگاه اين دو کشور در دوران باستان مهم و اساسي مي باشد.ايرانيان در دوران داريوش هخامنشي پس از عبور از درياي مکران (عمان) و سواحل جزيره عربستان، وارد درياي سرخ و از آنجا با ۲۰۰ فروند کشتي به مصر رسيدند. طي اين اکتشافات، داريوش دستور داد تا به منظور اتصال درياي مديترانه به درياي سرخ  ترعه نيل را حفر کنند(ولایتی،۱۳۸۷؛ ص ۱۸۹). منظور داريوش از گشودن اين راه دريايي تنها بسط و توسعه فرمانروايي نبوده، بلکه هدف وي گشايش راه هاي بسته درياها به روي بازرگانان ايراني بوده است. ايراني‌ها پس از اين اکتشافات و گشودن راه‌ها، اقدام به آباداني اين مناطق نيز کردند. کمبوجيه (کامبوزيا) جانشين کوروش به تشويق فنيقي‌ها به سوي مصر حرکت کرد و در سال ۵۲۵ پيش از ميلاد با تصرف «ممفيس» پايتخت فراعنه، مصر به صورت يکي از ايالت‌ها يا ساتراپی های شاهنشاهی هخامنشي در آمد. به اين ترتيب حدود نفوذ هخامنشيان تا حبشه و زنگبار و تمام سواحل و سرزمين هاي شمال و شرق آفريقا گسترش يافت. توجه به اين نکته ضروري است که در تصرف مصر نيروهاي دريايي فنيقي‌ها کمک بسياري به نيروي دريايي هخامنشي نمودند(فره وشی، ۱۳۸۲؛ ص ۵۶).

کمبوجيه بعد از ورود به مصر به شيوه کوروش که به اديان و آداب و رسوم ملل احترام مي‌گذاشت و معابد آن ها را محترم مي‌شمرد و به بازسازي و مرمت آنها همت گماشت. معبد مصري «سائيس» را مرمت کرد و به رسم پادشاهان باستاني مصر، مراسم نيايش مذهبي به جاي آورد. کمبوجيه شئونات جامعه متمدن مصري را به جاي آورد و فرهنگ، مذهب و رسوم مصري ها را گرامي داشت. در زمان داريوش، مصري‌ها به تحريک يوناني‌ها عليه ايران شورش کردند. به ناچار داريوش وارد مصر شد و شورش را فرونشاند و به طوري که گفته شد، دستور احداث ترعه سوئز را صادر نمود. اداره حکومت مصر در زمان وي و پس از او [خشیار شاه] به همان حالت سابق بود.

علاوه بر مصر روابط ايران با يونان در دوره هخامنشيان از فراز و فرودهاي مختلفي برخوردار بوده است. روابط بين يونان و هخامنشيان، غالبا غيردوستانه بود. يونانيان حرص و آز حريف خويش را علت اصلي تيرگي روابط مي دانند. با اين حال آنها خود نيز در خور ملامت و سرزنشند. در اوايل قرن پنجم، يونانيان آسيا که منقاد سيروس شده بودند، به هنگام پادشاهي داريوش، سر به شورش برداشتند. دولت هاي اروپايي يونان کمک هاي موقت و کم اهميتي براي شورشيان فرستادند. گرجه اين کمک ها براي پيروزي شورشيان بسيار نارسا بود، با اين حال باعث خشم شديد دولت فاتح و ايجاد جنگ هاي طولاني گرديد.

 

14 Apr 2019